Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Ład korporacyjny
Obowiązujący w Tramwajach Warszawskich Sp. z o.o. ład korporacyjny wynika z przepisów prawa, w szczególności Kodeksu spółek handlowych oraz regulacji zawartych w dokumentach
- Akt Założycielski Spółki z dnia 28 października 2022 r.
- Regulamin Pracy Zarządu z dnia 19 grudnia 2022 r.
- Regulamin Organizacyjny Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. z dnia 1 października 2021 r (aktualizacja 26.01.2023)
BHP
Zapewnienie sprawnego systemu bezpieczeństwa i higieny pracy realizowane jest przez wieloosobowy Wydział BHP i Ochrony Przeciwpożarowej. W monitorowanie stanu BHP zaangażowani są pracownicy na różnych szczeblach zarządzania.
Efektem dużego zaangażowania pracowników w poprawę stanu BHP jest spadek wskaźnika ciężkości wypadków.
Oznacza to, że zwolnienia lekarskie spowodowane wypadkiem przy pracy były krótsze. Wskaźnik częstotliwości również się obniżył ze względu na mniejszą liczbę wypadków przy jednoczesnym wzroście zatrudnienia.
Ponadto grupa pracowników z różnych komórek organizacyjnych zaangażowała się w organizację i prowadzenie w Spółce szkoleń z zakresu udzielania pierwszej pomocy.
Szkolenia pracowników
Wszyscy pracownicy Spółki odbywają obowiązkowe szkolenia wstępne oraz okresowe szkolenia z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy. Łącznie w 2022 r. przeszkoliliśmy 3174 osób. Szkolenia miały charakter stacjonarny, e-learningowy oraz samokształcenia.
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Zarządzanie walką z epidemią SARS-CoV-2
W ramach walki z pandemią Covid-19 w 2022 r. kontynuowane były działania związane z:
- utrzymaniem wprowadzonych instrukcji , wytycznych, postępowań;
- wykryciem u pracownika zakażenia lub objawów zakażenia wirusem COVID-19;
- utrzymaniem zastępczych obiektów strategicznych dla Spółki: Centralnej Dyspozytury Energetycznej, Centrali Nadzoru Ruchu;
- utrzymaniem dozowników w budynkach z płynem antybakteryjnym;
- realizowaniem programu pracy zdalnej na wypadek podejrzenia zakażeniem wirusem Covid -19.
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskowego i BHP
W roku 2022 rozpoczęto prace związane z dostosowaniem funkcjonującego Zintegrowanego Systemu Zarządzania do aktualnych standardów obowiązujących w Spółce, przy jednoczesnym zachowaniu i przestrzeganiu wymagań norm ISO tworzących system. Było to konieczne ze względu na fakt, że wdrożony w 2007 roku system utracił wiele na aktualności i atrakcyjności, a podjęte działania mają na celu zmianę tej niekorzystnej tendencji.
W ramach doskonalenia i próby „odnowienia” formuły funkcjonującego, ale nieco przestarzałego przez lata w Spółce Zintegrowanego Systemu Zarządzania, podjęty został szereg działań m.in. polegających na powiązaniu realizowanych procesów biznesowych z dotychczas opisanymi w ramach ZSZ procesami i podprocesami. Te działania doprowadziły do opracowania nowej mapy procesów biznesowych realizowanych w Spółce wraz z przypisanymi do nich podprocesami, opartymi na podstawowym celu i głównych zadaniach realizowanych przez poszczególne komórki i jednostki organizacyjne Spółki.
Mapa procesów biznesowych została skorelowana z obowiązującymi zapisami Regulaminu Organizacyjnego Spółki w tym zakresie.
Opracowane w ten sposób procesy i podprocesy biznesowe dały zalążek do dalszych prac, polegających na utworzeniu i wprowadzeniu niezbędnej w Spółce Procedury tworzenia wewnętrznych aktów zarządzania oraz do uporządkowania obowiązujących aktów wraz z przypisaniem do nich właścicieli i procesów/podprocesów.
W roku 2022 w ramach adaptacji zawodowej nowoprzyjętych do Spółki pracowników, kontynuowane były obowiązkowe szkolenia w ciągu pierwszych 3 miesięcy od zatrudnienia, na temat funkcjonowania w Spółce Zintegrowanego Systemu Zarządzania, w tym istotności zapewnienia należytej jakości usługi przewozowej, stanowiącej proces główny realizowany
w Spółce, w kontekście powierzanych pracownikom zadań. Prawidłowe wykonywanie obowiązków, niezależnie od zajmowanego stanowiska, jest podstawą do rozliczania wyników finansowych i wskaźników eksploatacyjnych Spółki w aspekcie wymagań Umowy Wykonawczej o świadczenie usług w lokalnym transporcie zbiorowym tramwajowym w latach 2008-2027.
Obok zagadnień jakościowych omawiane były istotne aspekty środowiskowe mające znaczący (korzystny lub niekorzystny) wpływ na środowisko. W Spółce są to m.in.: zużycie mediów (energia elektryczna i trakcyjna, woda, energia cieplna). Zwracano przy tym uwagę na istotność podejmowanych przez pracowników działań zmierzających do oszczędności energii elektrycznej i cieplnej oraz wody, szczególnie w sytuacji kryzysu po pandemii Covid-19 oraz wojny na Ukrainie. Szkolenia obejmowały także tematykę bezpieczeństwa pracy zatrudnionych i pasażerów, zgodnie z wymaganiami Systemu Zarządzani BHP.
W roku 2022, pomimo częściowo jeszcze pandemicznych warunków pracy w Spółce, przeszkolono 183 osoby, z tego 76 pracowników na stanowiskach nierobotniczych i 107 na stanowiskach robotniczych, a także w ramach kursu dla kandydatów na motorniczych 114 uczestników.
W maju 2022 r. Zarząd Spółki podjął decyzję o przejściowej rezygnacji z certyfikowania Zintegrowanego Systemu Zarządzania przez jednostkę zewnętrzną przy jednoczesnym zapewnieniu, że System jest w Spółce utrzymywany i doskonalony.