Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Monitorowanie wpływu zakładów i taboru na środowisko
W spółce regularnie prowadzone są działania mające na celu monitorowanie wpływu funkcjonowania poszczególnych zakładów na środowisko. Obejmują one m.in. monitorowanie zużycia wody, surowców, jakości powstających ścieków oraz pomiary substancji emitowanych do powietrza.
Obszar monitoringu odprowadzania ścieków
Przeprowadzone w 2022 r. badania odprowadzanych ścieków przemysłowych powstających na terenie Zakładów Realizacji Przewozów, Zakładu Energetyki Trakcyjnej i Torów oraz Zakładu Naprawy Tramwajów potwierdziły spełnienie wymagań stawianych w posiadanym pozwoleniu wodnoprawnym.
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Monitorowanie wpływu zakładów i taboru na środowisko
Obszar monitoringu zanieczyszczeń wprowadzanych do powietrza
W roku 2022 badaniami objęto emisje lotnych związków organicznych pochodzących z funkcjonowania 3 instalacji do prowadzenia procesów lakierowania, znajdujących się na terenie Zakładu Naprawy Tramwajów. Wyniki pomiarów wykazały dotrzymanie obowiązujących standardów emisyjnych. Ponadto wyposażono 17 emitorów w króćce umożliwiające wykonywanie pomiarów emisji.
Obszar gospodarki odpadami
W Spółce prowadzona jest systematyczna ewidencja i kontrola ilości oraz rodzajów powstających odpadów. Największy udział w całkowitej masie wytwarzanych odpadów przemysłowych mają odpady pochodzące z remontów i modernizacji torowisk.
Obszar informacji
W 2022 r. kontynuowano działania z poprzednich lat prowadzące do podniesienia świadomości prośrodowiskowej pracowników Spółki. W tym celu opracowano i udostępniono pracownikom artykuły i prezentacje dotyczące szeroko rozumianej ochrony środowiska. Łącznie w 2022 r. opublikowano 49 artykułów o różnej tematyce oraz 2 prezentacje: „Szanuj zieleń” oraz „Zrównoważony transport”.
Wpływu zakładów i taboru na środowisko
73 561 GJ
Zużycie energii cieplnej
14,8% mniej
w porównaniudo 2021 r.
122 723 MWh
Zużycie energii elektrycznej
1% więcej w porównaniudo 2021 r.
60 028 m3<sup>3</sup>
Zużycie wody
1,5 %
w porównaniudo 2021 r.
8 847 m3
Zużycie gazu ziemnego
34% więcej
w porównaniudo 2021 r.
0 Mg
Zużycie koksu
100% mniej
w porównaniudo 2021 r.
41 452 kg
Zużycie benzyny silnikowej (samochody służbowe, maszyny i pojazdy specjalne)
23,2% więcej
w porównaniudo 2021 r.
151 470 kg
Zużycie oleju napędowego (samochody służbowe, maszyny i pojazdy specjalne)
5,3% więcej
w porównaniudo 2021 r.
17 202 Mg
Całkowita masa wytworzonych odpadów przemysłowych
51,2% więcej
w porównaniudo 2021 r.
116,91 Mg
44,4% mniej
w porównaniudo 2021 r.
88 238 204 kg
Emisja CO2 ze zużycia energii elektrycznej[1]
1% więcej
w porównaniudo 2021 r.
[1] Na podstawie „Wskaźników emisyjności CO2, SO2, NOx, CO i pyłu całkowitego dla energii elektrycznej na podstawie informacji zawartych w Krajowej bazie o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji za 2019 rok”
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Monitorowanie wpływu zakładów i taboru na środowisko
Prowadząc działalność staramy się minimalizować niekorzystne oddziaływania na środowisko. Dbamy o dobry stan techniczny tramwajów i torowisk. Budując nowe i modernizując istniejące trasy tramwajowe stosujemy nowoczesne konstrukcje torowisk ograniczające hałas i wibracje. Wszędzie tam, gdzie to możliwe, wykonujemy torowiska z zabudową roślinną.
Unowocześniamy flotę tramwajową – na koniec 2022 r. w Warszawie mieliśmy już 59 nowoczesnych tramwajów Hyundai Rotem. Docelowo – do końca 2023 roku – będziemy mieć aż 123 takie pojazdy w trzech różnych wersjach.
toczenie kół tramwajowych
zapewnia, że koła w wagonach są idealnie okrągłe i gładko suną po szynach.
W 2022 r. wykonaliśmy 1046 toczeń kół w wagonach
profilowanie szyn
zapewnia i utrzymuje gładkość szyn, dzięki czemu przejazd tramwaju jest płynny i cichy. W 2022 roku wykonaliśmy profilowanie zapobiegawcze na długości 2256 km (odcinki torowiska były profilowane wielokrotnie) oraz profilowanie naprawcze na długości 2725 mpt
montaż absorberów hałasu
czyli specjalnych elementów tłumiących hałas montowanych na kołach wagonów - 15 tramwajów typu 128N zostało wyposażone w absorbery
smarowanie szyn ze stacjonarnych smarownic torowych
które minimalizuje hałas i ogranicza zużycie szyn na łuku – na naszej sieci zamontowanych jest 61 takich urządzeń
smarowanie obrzeży kół
w wagonach niskopodłogowych, które minimalizuje hałas i ogranicza zużycie kół
Badanie hałasu
Badamy nasz wpływ na środowisko – w 2022 r. przeprowadziliśmy pomiary hałasu w 44 punktach pomiarowych.
Dla zapewnienia pełnej bezstronności wszystkie pomiary przeprowadziła specjalistyczna firma posiadająca akredytację Polskiego Centrum Akredytacji.
Zanieczyszczenie światłem
Nie posiadamy żadnych informacji na temat zanieczyszczenia światłem.
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Projekty związane z zielenią
Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. realizując swoje zadania statutowe nie zapominają zarówno o zieleni znajdującej się na terenach własnych Spółki, jak i tych przez nią użytkowanych.
Dbając o bezpieczeństwo pasażerów, pracowników oraz mienia Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. prowadzą prace pielęgnacyjne zieleni na terenach zakładów, pętlach tramwajowych, podstacjach trakcyjnych i szlakach.
Przycinane są gałęzie drzew kolidujące z naziemną infrastrukturą tramwajową ograniczające widoczność lub przerastające skrajnię torowiska.
Wykonywane są również cięcia służące poprawie stanu zdrowotnego drzew oraz usunięciu zagrożeń polegających na odłamywaniu się suchych gałęzi lub konarów.
W 2022 r. powiększyła się liczba tzw. zielonych torowisk wpisując się w tereny zieleni miejskiej przez utworzenie torowisk o zabudowie rozchodnikowej na trasie tramwajowej w Al. Jana Pawła II (od Ronda ONZ do Dw. Centralnego) i w Al. Jerozolimskich (od przystanku Pl. Starynkiewicza 03 do Pl. Zawiszy) o łącznej powierzchni 4005 m2 i w ramach Tramwaju na Kasprzaka (od ul. Karolkowej do ul. Skierniewickiej) o powierzchni 3088,28 m2. W istniejącej zielonej zabudowie torowisk prowadzono zabiegi pielęgnacyjne w tym koszenie czy odchwaszczanie służące utrzymaniu torowiska.
Tramwaje warszawskie | raport roczny 2022
Projekty związane z zielenią
W 2022 r. kontynuowano program pilotażowy obsadzenia 17 słupów trakcyjnych pnączami mający na celu sprawdzenie możliwości zazieleniania słupów trakcyjnych (dobór gatunkowy roślin, konieczność i zakres prowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych), ocenę ryzyka dla prowadzenia przewozów (wpływ na infrastrukturę). Po roku obserwacji stwierdzono konieczność montażu konstrukcji wsporczych na słupach trakcyjnych w ul. Prostej. Pnącza w pozostałych lokalizacjach sukcesywnie wspinają się po powierzchni słupów.
Na terenach Zakładów ZRP R1, ZRP R3, ZRP R4, T3 i kilku podstacji trakcyjnych na ogrodzeniach posadzono bluszcz pospolity, który z biegiem czasu ma stanowić dodatkowy element zieleni w formie: „zielonej ściany”.